Freedom House

Baru kemarin ja aku cita pasal kebebasan akhbar kat negara kita ni dan hari ni Freedom House telah mengeluarkan senarai negara-negara yang akhbarnya bebas dari campur tangan politik. Freedom House merupakan sebuah kumpulan pejuang kebebasan demokrasi antarabangsa dan senarai yang dikeluarkan Freedom House adalah sempena Hari Kebebasan Media Antarabangsa yang disambut setiap 3 Mei. Berikut adalah kedudukan Malaysia berdasarkan kajian terhadap 196 negara:

Antara 10 negara paling bebas ialah Finland, Iceland, Norway, Sweden, Denmark, Belgium, Luxembourg, Andorra, Switzerland dan Liechtenstein.Manakala 5 negara paling tak bebas ialah Eritrea, Libya, Burma, Turkmenistan dan Korea Utara. Malaysia plak berada di kedudukan 142 dan dikategorikan sebagai tak bebas...huhu. So maknanya slama ni brita-brita yang kita baca tu tak betol la? Hmmm...politik memang sukar tuk di fahami. So memandangkan akhbar kita dah disahkan sebagai tak telus, kita sebagai rakyat yang bijak kena la pandai menilai yang mana satu betol yang mana satu tak. Jangan jadi bodo percaya bulat-bulat ngan segala apa yang di citakan...ada otak guna la, jangan biaqkan berkarat. Huhu...

6 comments:

CeNDeRa KeNaRi said...

agaknya research berkenaan surat khabar kita dibuat menggunakan sample mana satu? (berita harian, utusan, metro atau lain2? ) ada tak dinyatakan sekali dalam sumber rujukan ? - just nak tahu kot2 ada dinyatakan..

azmiramin said...

huhu...tak d nyatakan la plak kajian ni merujuk surat kabar mn.

Kaizen Shinobi.com said...

erk? source dari mne ek?

SyerAgh said...

dia ambik utusan punyer kot. lau ambik sinar harian rasanya da msuk top ten. haha

Azrul Hisham said...

salam ziarah dari Geng Blogger

Azrul Hisham - My Real Life

azmiramin said...

kaizen:erk!!!sori la tak ingat amik kat mn ari tu...lupa nk save.

syeragh pgree:hahaha...bkn utasan ja kot?bnyk lg pper yg terlibat dlm research ni...huhu.

azrul:thank coz sudi jenguk blog yg xseberapa ni...huhu.

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates