Jurnal Sang Celaru - Nota 61

30 September 2013 - Hari ni harga rokok naik lagi…tapi gua tengok emosi masyarakat sekeliling still lagi stabil. Tak macam harga minyak naik hari tu…suma orang pakat meroyan termasuk la gua sindri. Sehingga ke saat ini api amarah gua still lagi kental menyala seakan-akan takkan padam…tapi apabila rokok naik harga gua sedikit pun tak rasa marah dan tak amik kisah. Pada pandangan mata kasar gua yang rabun ni, masyarakat di desa gua yang aman lagi mendamaikan ini pun seakan-akan tak terkesan di atas kenaikan ini…samada mereka pasrah menerima ketentuan takdir atau sememangnya mereka tak kisah yang tu gua tak tau la. Apa yang gua tau masyarakat di desa gua ini kebanyakkannya adalah penghisap tegar rokok daun dan juga rokok-rokok haram…mungkin sebab ni la kot mereka tak amik pot? Eh, bukankah rokok tu sememangnya dah haram? Malah fatwa pun dah kuar dah…tapi kenapa sesetengah rokok ja yang diklisifikasikan sebagai haram? Kenapa tak suma? Besa la kan? Kalo tak takkan la arak dan judi senang-senang ja leh bertapak kat bumi Malaya ni ye tak? Ada lesen ada cukai benda yang terang lagi bersuluh haram pun leh jadi halal. Macam hari tu la, band metal nak masuk buat konsert mereka tak kasi…kononnya merosakkan akidah anak muda. Tapi penyanyi luar yang pakaiannya dedah sana dedah sini dengan sewenang-sewenangnya mudah di lepaskan masuk…tak payah penyanyi luar, tengok artis kita pun dah cukup. Kenapa mereka ni tak da sapa pun yang nak halang? Oh, Negara Islamku!!! Konspirasi apakah ini? Berbalik kepada soal rokok naik harga tadi…gua sememangnya tak kisah rokok naik harga malah gua sokong lagi ada la. Gua tak isap rokok so buat apa gua nak peduli…hahaha. Lagipun perokok-perokok ni suma telah menyusahkan golongan katakan tak nak pada merokok cam gua ni ngan asap rokok mereka…so wajar la kalo gua sokong pun kan sebab mereka tak reti nak hormat pada golongan bukan perokok macam gua ni? Hahaha…padan muka!!!


1 comments:

Santan Manis said...

mujur gua bukan perokok tegar! :D btw done follow sini, jemput singgah ke blog ye kalau sudi :) http://santanmanis.blogspot.com/

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates